Case: Ida fik et nyt liv – nu er TANKEmotorvejen tom

”Hvis man forestiller sig tankerne som biler, så er det som om, der ikke er ret mange biler på motorvejen længere – og dem der er, de kører langsommere og er venlige!”

Sådan beskrev Ida i går resultatet af den kæmpe transformation, hun har oplevet gennem de sidste 11 uger, hvor hun har lært nye teknikker for at få ro i hovedet. Og det er altså vildt, når man ved, hvor udfordret Ida var af tankemylder tidligere. Midt i januar skrev hun til mig:  

Kunne kun få ro fra tankemylderet ved at sove

”Jeg vil gerne arbejde med mine tanker og roen i hovedet, fordi jeg har meget svært ved at sætte mine tanker på stop. Den eneste måde jeg pt. stopper mit tankemylder, er ved at sove (også i løbet af dagen).”

Ida måtte simpelthen lægge sig og tage en middagslur for at få ro fra tankerne. Det var næsten hver dag, og det gav dårlig samvittighed overfor hendes børn. Hun blev i dårligt humør og slog sig selv oven i hovedet med, at hun var ”sådan en der skulle ligge og sove”. Specielt hvis børnene havde klassekammerater med hjemme, var det nedværdigende for Ida.

Levede et dobbeltliv – et i tankerne og et i virkeligheden

Hvis ikke der var mulighed for at lægge sig, spillede Ida ligegyldige spil på sin telefon eller gik og nynnede for at holde hovedet beskæftiget. Så var der ikke plads til så mange tanker samtidig!

”Disse to ting er nødvendige for at minimere båndbredden i hovedet, så jeg ikke kan tænke så mange tanker”, forklarede hun i vores første samtale. Hun beskrev sit liv som et ”dobbeltliv” – hun havde både et tankeliv og så et rigtigt liv (hvor hun ikke formåede at være nærværende). Ida brugte utrolig mange kræfter på bekymringer, grublerier og detailplanlægning.

”Mine tanker drejer sig ofte om mit arbejde. Jeg er lærer, og der er meget forberedelse, der kan ske i hovedet. Derudover er jeg familiens koordinator, og det giver også ofte tanker … og planlægning … De bekymrende tanker handler ofte omkring, hvordan mine omgivelser opfatter mig. Tanker der gør mig trist og nedtrygt, fordi mit tankemylder ofte lander på “så kan de nok ikke lide mig – så jeg må nok hellere lade være”. Jeg vil nyde at få ro på mine tanker, så jeg har overskud til at være sammen med dem omkring mig – at kunne slukke tankerne, som lige nu næsten føles som et “dobbeltliv”.

3 måneders udviklingsforløb skabte transformationen

Ida havde heldigvis læst, at jeg tilbyder et 3 måneders udviklingsforløb med netop det formål at lære at stoppe tankemylder, bekymringer og overtænkning – og tænkt, at det var præcis, hvad hun havde brug for.  

I dag har Ida et helt anderledes, lettere liv: Hun bliver ikke nødt til at sove for at få ro. Hun slår sig selv mindre i hovedet. Hun er nu fuldt ud opmærksom på, at hendes grublerier IKKE har nogen nytteværdi. ”Grublerierne endte jo altid ud i noget med at jeg ikke var god nok, så de undergravede mit selvværd. Det kan jeg se nu.”

Ida grubler meget mindre end for blot 11 uger siden. ”Jeg bruger ikke min grubletid (som er en af øvelserne i metakognitiv terapi: man afsætter et bestemt tidspunkt på dagen, hvor man i 30 minutter kan gruble løs på alt, der dukker op), men jeg er utrolig opmærksom på mine tanker nu. De får ikke lov til at fylde og kryber ikke ind under huden på mig længere”.

Vær med tankerne uden at bruge kræfter – en metode fra metakognitiv terapi

Ida har lært at være med tankerne uden at bruge kræfter på dem. Dette er et af de helt centrale elementer i metakognitiv terapi og en af de vigtigste ting, jeg lærer mine klienter. Forskning har vist, at sindet selvheler akkurat som den fysiske krop. Et sår heler, hvis det får ro til at hele. Hvis du kradser i såret konstant, heler det ikke. Tankerne dukker op, men forsvinder også igen helt af sig selv, hvis man ikke vender og drejer dem og holder liv i dem (som at kradse i såret).

Ida har lyttet til mine lydfiler, som er lavet specielt til hende. Gradvist er hun blevet eksponeret for flere og flere af hendes triggertanker og har lært, at de ikke er mere ”farlige” end neutrale ord som ”mælk” og ”mus”.

Gennem samtaler og øvelser har Ida nu fundet en helt anden ro. Hun behøver ikke nynne eller spille på telefonen. Hun kan bare ”være”.

”Jeg ved ikke, hvad jeg laver nu, men jeg opdager flere gange, når jeg kører bil, at jeg slet ikke tænker på noget!” Og det nyder Ida, der tidligere altid grublede, mens hun sad i bilen. Nu nyder hun i stedet, at TANKE-motorvejen er tom.


Vil du have hjælp til at tømme tankemotorvejen ligesom Ida?

Så tag fat i mig på 40589762 og få en gratis afklaringssamtale. Mindre overtænkning giver arbejdsglæde, ro og overskud. Det lover jeg dig!