Bruger du mange timer på at gruble over, hvad du kunne have sagt og gjort anderledes i går – eller bekymrer dig om, hvordan det skal gå i morgen? Så går du glip af livet, for det sker LIGE NU!

I et 3 måneders individuelt udviklingsforløb lærer du at få ro i hovedet og stoppe dit tankemylder. Hvis du i dag er en “grubler”, der overtænker det meste og gør dig mange bekymringer, bruger du en masse energi og mental kapacitet, som du ikke får nogen glæde af. Du bliver drænet og mister overskuddet. Mange bliver tilmed nedtrykte eller stressede af deres overdrevne tankevirksomhed.

Stop tankemylderet og styrk din personlige effektivitet

Ved hjælp af øvelser og teknikker (hentet fra metakognitiv terapi) lærer du at minimere din grubletid og istedet flytte fokus over på de ting, der giver dig glæde og overskud. Dermed får du en langt højere livskvalitet. Mange klienter vælger også at fokusere på deres personlige lederskab og effektivitet, og vi kigger ind i 12 discipliner, som gør dig mere effektiv, så du med ro i sindet kan holde fri, når du har fri.

Har du svært ved at forestille dig, hvad du skal bruge de mange ekstra timer på eller helt har glemt, hvad der gør dig glad, krydrer vi forløbet med værdiøvelser og laver DIN liste med energiboostere.

Da forløbet er individuelt tilrettelagt, er der også tid til at kigge på ledelsesværktøjer eller andre ting, som du har behov for at få en dybere indsigt i. Vi mødes på zoom/teams og kan planlægge forløbet, så det passer ind i din arbejdsdag.

Referencer: Dette har andre klienter fået ud af forløbet

Mine klienter får et stort udbytte af deres individuelle forløb. Se hvad de skriver om deres resultater herunder.

Martin Nuka Middelhede Jensen, Lean Coordinator, Vestas:
Igennem forløbet har jeg fået værktøjer til at håndtere tankemylderet, jeg ofte oplever i forbindelse med mit arbejde både som lean koordinator og bestyrelsesformand. Dette har hjulpet mig til at holde fri, når jeg har fri og have tid og overskud til at bruge min ”fritid” på at være sammen med mine børn og min familie uden at skulle bekymre mig om arbejde og de udfordringer, der følger med.

Jeg har fået et bedre overblik over min planlægning i mit privatliv ved at arbejde med, og have fokus på min personlige effektivitet, samt at acceptere at visse processer tager længere tid end planlagt. Forløbet med at gennemgå de 12 discipliner, har givet mig endnu indsigt i hvilke områder jeg står stærkt og hvilke områder hvor jeg forsat har punkter at arbejde med, hvilket har været med til at sikre at jeg har fokus i den rigtige retning.
   

Lene Marie Thierry, daglig leder, Modified Solutions:

  • Jeg har lært at få mere styr på mine tanker.
  • Lært at styre mit sind på en hensigtsmæssig måde. 
  • Jeg har lært at tro på mig selv og mine kompetencer. Måden man har mulighed for at styre sine tanker og bare være med dem, giver for mig nu mening. 
  • Jeg er blevet tydeligere i min kommunikation, fordi jeg tør at stole på, at jeg har min erfaring at læne mig op ad.
  • Jeg ved, at jeg skal begå mine fejl for at lære. 
  • Jeg giver mig selv lov til at holde fri, når jeg har fri og slipper tøjlerne.
  • Har fået bedre styr på min overtænkning og har nu fokus på, at det sker, så jeg kan stoppe det.
  • Personligt har jeg fået en indre ro og en selvtillid, fordi roen i mig har fået lov at fylde, hvilket giver mig energi. 

Charlott Krumm, stewardesse, yogainstruktør og indehaver af Zen Deluxe:
Kirsten foreslog, jeg skulle prøve metakognitiv terapi, da jeg altid har haft svært ved at styre mine tanker, når de bliver angst-styret. De løber løbsk…
Jeg har tidligere forsøgt med åndedrætsteknikker, positiv tænkning, meditation m.m. – men når angsten tager over, er tankerne ukontrollerbare.
Med dette forløb har jeg lært at styre/tøjle mine tanker og følelser uden hverken at skulle stå ansigt-til-ansigt med dem eller skubbe dem væk – simpelthen at lade dem være, ikke bruge energi på dem, acceptere de er der – men ikke analysere.

Jeg er meget tilfreds med forløbet, hvor jeg har fået lette og evigt brugbare redskaber med mig. Der var nogle øvelser, som gjorde det let at sætte sig ind i den metakognitive del. Den visuelle tankegang fungerede super godt for mig.

Ida, efterskolelærer (navn ændret, da klienten ønsker at være anonym)

Jeg har med sikkerhed fået mere ro i hovedet, mine tanker lever nu sammen med de handlinger, der sker i det virkelige liv. Mine tanker lever ikke deres ”eget liv” i mit hoved mere. 

Det var specielt godt at få sat ord på, hvornår tanker bliver forstyrrende og ikke er gavnlige. At få delt tanker op i nødvendige tanker og ”unødvendige” tanker. Det har givet meget gavn at øve at pause tankerne.

Læs om Idas transformation herunder.

Ida har fået et nyt liv: TANKE-motorvejen er tom nu!

”Hvis man forestiller sig tankerne som biler, så er det som om, der ikke er ret mange biler på motorvejen længere – og dem der er, de kører langsommere og er venlige!”

Sådan beskrev Ida i går resultatet af den kæmpe transformation, hun har oplevet gennem de sidste 11 uger, hvor hun har lært nye teknikker for at få ro i hovedet. Og det er altså vildt, når man ved, hvor udfordret Ida var af tankemylder tidligere. For tre måneder siden skrev hun til mig:  

”Jeg vil gerne arbejde med mine tanker og roen i hovedet, fordi jeg har meget svært ved at sætte mine tanker på stop. Den eneste måde jeg pt. stopper mit tankemylder, er ved at sove (også i løbet af dagen).”

Måtte “bedøve sig” for at få ro
Ida måtte simpelthen lægge sig og tage en middagslur for at få ro fra tankerne. Det var næsten hver dag, og det gav dårlig samvittighed overfor hendes børn. Hun blev i dårligt humør og slog sig selv oven i hovedet med, at hun var ”sådan en der skulle ligge og sove”. Specielt hvis børnene havde klassekammerater med hjemme, var det nedværdigende for Ida.

Hvis ikke der var mulighed for at lægge sig, spillede Ida ligegyldige spil på sin telefon eller gik og nynnede for at holde hovedet beskæftiget. Så var der ikke plads til så mange tanker samtidig!

Tankemylder resulterede i “dobbeltliv”
”Disse to ting er nødvendige for at minimere båndbredden i hovedet, så jeg ikke kan tænke så mange tanker”, forklarede hun i vores første samtale. Hun beskrev sit liv som et ”dobbeltliv” – hun havde både et tankeliv og så et rigtigt liv (hvor hun ikke formåede at være nærværende). Ida brugte utrolig mange kræfter på bekymringer, grublerier og detailplanlægning.

”Mine tanker drejer sig ofte om mit arbejde. Jeg er lærer, og der er meget forberedelse, der kan ske i hovedet. Derudover er jeg familiens koordinator, og det giver også ofte tanker … og planlægning … De bekymrende tanker handler ofte omkring, hvordan mine omgivelser opfatter mig. Tanker der gør mig trist og nedtrygt, fordi mit tankemylder ofte lander på “så kan de nok ikke lide mig – så jeg må nok hellere lade være”. Jeg vil nyde at få ro på mine tanker, så jeg har overskud til at være sammen med dem omkring mig – at kunne slukke tankerne, som lige nu næsten føles som et “dobbeltliv”.

Udviklingsforløbet gav Ida et nyt liv
Ida havde heldigvis læst, at jeg tilbyder et 3 måneders udviklingsforløb med netop det formål at lære at stoppe tankemylder, bekymringer og overtænkning – og tænkt, at det var præcis, hvad hun havde brug for.  

I dag har Ida et helt anderledes, lettere liv: Hun bliver ikke nødt til at sove for at få ro. Hun slår sig selv mindre i hovedet. Hun er nu fuldt ud opmærksom på, at hendes grublerier IKKE har nogen nytteværdi. ”Grublerierne endte jo altid ud i noget med at jeg ikke var god nok, så de undergravede mit selvværd. Det kan jeg se nu.”

Ida grubler meget mindre end for blot 11 uger siden. ”Jeg bruger ikke min grubletid (som er en af øvelserne i metakognitiv terapi: man afsætter et bestemt tidspunkt på dagen, hvor man i 30 minutter kan gruble løs på alt, der dukker op), men jeg er utrolig opmærksom på mine tanker nu. De får ikke lov til at fylde og kryber ikke ind under huden på mig længere”.

Ida har lært at være med tankerne uden at bruge kræfter på dem. Dette er et af de helt centrale elementer i metakognitiv terapi og en af de vigtigste ting, jeg lærer mine klienter. Forskning har vist, at sindet selvheler akkurat som den fysiske krop. Et sår heler, hvis det får ro til at hele. Hvis du kradser i såret konstant, heler det ikke. Tankerne dukker op, men forsvinder også igen helt af sig selv, hvis man ikke vender og drejer dem og holder liv i dem (som at kradse i såret).

Samtaler, øvelser og lydfiler resulterede i transformationen
Ida har lyttet til mine lydfiler, som er lavet specielt til hende. Gradvist er hun blevet eksponeret for flere og flere af hendes triggertanker og har lært, at de ikke er mere ”farlige” end neutrale ord som ”mælk” og ”mus”.

Gennem samtaler og øvelser har Ida nu fundet en helt anden ro. Hun behøver ikke nynne eller spille på telefonen. Hun kan bare ”være”.

”Jeg ved ikke, hvad jeg laver nu, men jeg opdager flere gange, når jeg kører bil, at jeg slet ikke tænker på noget!” Og det nyder Ida, der tidligere altid grublede, mens hun sad i bilen. Nu nyder hun i stedet, at TANKE-motorvejen er tom.

Ring for en gratis afklaringssamtale

Hvis du også spilder en masse kræfter på meningsløs grubleri og overtænkning, så ring for en gratis afklaringssamtale. Om 3 måneder kan du ha et helt anderledes, lettere liv med ro i hovedet: 40589762